top of page
Logopedie Dapper Kuurne

Hiervoor kan je bij mij terecht

Selectief mutisme

Als een kind in bepaalde situaties wel spreekt en in andere situaties helemaal niet durft te spreken, noemen we dat selectief mutisme.

 

Samen verleggen we aan de hand van cognitieve gedragstherapie en ouderbegeleiding dapper grenzen. We proberen in heel geleidelijke stapjes te durven spreken in verschillende situaties.

Stotteren

Als klanken of stukken van woorden ongewild herhaald worden, verlengd worden of blokkeren, spreken we over stotteren. Stotteren ontstaat meestal op jonge leeftijd (tussen 2 en 5 jaar), maar kan ook op latere leeftijd ontstaan.

 

Samen pakken we dapper beïnvloedende factoren, de spreekangst, negatieve gedachten en gevoelens en het spreekcomfort aan. Wat we in therapie aanpakken en hoe we dit doen, wordt altijd in overleg beslist. 

Stemstoornissen

Wanneer je last hebt van een hese of vermoeide stem, pijn hebt bij het spreken, moeite hebt om voldoende luid of duidelijk te spreken, spanning ervaart tijdens het spreken ... dan kan stemtherapie de oplossing bieden.

 

We werken onder andere aan stemhygiëne, (ont)spanning en goede houding, inzicht in de werking van de stem, articulatie, resonantie en projectie van de stem … zodat je een dappere en zelfzekere spreker wordt. 

Broddelen

Als woorden niet vloeiend en moeilijk verstaanbaar zijn en je als spreker vaak om herhaling wordt gevraagd, spreken we over broddelen. Bij broddelen loopt de planning van spraak en taal niet synchroon met het communicatietempo.

 

Dapper zoeken we samen naar manieren om verstaanbaarheid te verhogen en het spreken aangenamer te maken, zodat je vertrouwen krijgt in je eigen communicatievaardigheden. 

Kirsten Masselis - Logopedie Dapper
Anker 1

Fonetische spraakklankstoornissen

Een /r/ die nog niet goed rolt, een /s/ die tussen de tanden komt piepen … Wanneer we klanken nog niet correct kunnen articuleren spreken we over een fonetische of enkelvoudige spraakklankstoornis.

 

Samen oefenen we dapper tot we de klank die nog moeilijk is mooi kunnen uitspreken, zowel geïsoleerd als in woorden en tijdens het spontaan vertellen.

Taalproblemen

Als je kind een verminderde woordenschat heeft, moeite heeft om woorden of zinnen te begrijpen of correcte zinnen te produceren, woorden te verbuigen of werkwoorden te vervoegen, is er misschien sprake van een vertraagde taalontwikkeling. Wanneer de achterstand heel hardnekkig is en in alle dagelijkse talige activiteiten een hindernis vormt, spreken we over dysfasie.

 

Dapper en speels oefenen we om woordenschat uit te breiden, stapsgewijs langere/complexere zinnen te leren begrijpen en maken en woorden op de juiste manier te verbuigen zodat de talige ontwikkeling gestimuleerd wordt en communiceren leuk en makkelijker wordt.

Spraakmotorische 
spraakklankstoornissen

Fonologische 
spraakklankstoornissen

Bij fonologische problemen kan een kind de klanken geïsoleerd wel correct produceren, maar gebruikt hij of zij deze niet correct in woorden. Een koe die een toe wordt, een spin die een pin wordt, een poes die een poe wordt …

 

Het zijn allemaal voorbeelden van fonologische processen, die normaal zijn in de taalontwikkeling, maar bij sommige kinderen te lang blijven duren. Samen oefenen we de klankregels die overeenkomen met de leeftijd, zodat je kind een dappere en zelfzekere spreker wordt. 

Bij een vertraagde ontwikkeling van de spraakmotoriek (spraakontwikkelingsdyspraxie) is het kind minder verstaanbaar doordat bewegingen van kaak, lippen en tong moeilijk op elkaar afgestemd geraken. Samen oefenen we dapper de spraakbewegingen in en verbeteren we de verstaanbaarheid.

Leerproblemen

Loopt lezen, spellen en / of rekenen niet van een leien dakje? Dan kan er sprake zijn van leerproblemen. Wanneer deze moeilijkheden heel hardnekkig aanwezig zijn en ook na intensief oefenen blijven bestaan, spreken we over dyslexie, dysorthografie of dyscalculie.

 

Dapper oefenen we om het automatiseren te verbeteren, om schema’s en regels toe te passen en om lezen / spellen / rekenen aangenamer te maken.

Logopedie Dapper - illustratie
bottom of page